Tuesday 3 June 2008

Pnömatik

17. yüzyıl süresince Alman fizikçi ve mühendis Otto Von Guericke hava kompresörleri ile ilgili deneyler yaptı ve 1650' de ilk hava pompasını geliştirdi.

Kısmi bir vakum ortamı oluşturan bu pompa üzerinde Guericke; havanın yanma ve soluma olaylarındaki rolünü ve vakumlu ortamı inceledi.

1829' da ilk hava kompresörleri olan birleşik kompresörlerin patenti alındı. (Bir birleşik kompresör havayı birbiri ardına dizilmiş silindirler vasıtasıyla sıkıştırır.)

1872 yılına kadar kompresörlerdeki silindirler su soğutmalı hale getirilmişti. Bu adım su soğutmalı silindirlerin doğmasına ön ayak olmuştur.

Pnömatik Tüpler

En iyi bilinen pnömatik aygıt tabii ki pnömatik tüplerdir (Aynı zamanda kapsül boru hattı veya Lamson tüpleri olarak da bilinen pnömatik tüpler silindir şekilli taşıyıcıların tüplerden meydana gelen bir ağ içerisinde sıkışmış hava veya vakum etkisi ile taşındığı sistemlerdir). Bir pnömatik tüp sıkıştırılmış havayı kullanarak nesnelerin nakledilmesi metodudur. Geçmişte pnömatik tüpler geniş ofis binalarında mesaj ve nesnelerin ofisten ofise iletilmesinde kullanılırdı.

Ilk orijinal pnömatik tübün patenti Amerika Birleşik Devletleri’nde 1940’ta Samuel Clegg ve Jacob Selvan tarafından alınmıştır. Bu, bir tüp içerisideki hat üzerinde konumlandırılmış bulunan tekerlekli bir araçtı.

Alfred Beach New York’ta 1865’de aldığı bir patente dayalı pnömatik tren metrosu inşa etti (dev bir pnömatik tüp). Bu metro 1870’te belediyenin batısında kısa bir hat üzerinde çalıştı. Bu Amerika’nın ilk metrosu olmuştur.

Küçük tüplerin basınçlı hava yoluyla taşınabilmesi “para taşıyıcı” makinaların icadında önayak olmuştur. Mağazalarda paranın bölümler arasında bir yerden başka bir yere gönderilmesini ve böylece para üstü verilmesi ve para bozma gibi işlemlerin yapılabilmesini sağlamıştır. Mağaza servisi için kullanılmış olan ilk mekanik taşıyıcının patenti 13 temmuz 1875’te D. Brown tarafından alınmıştı. 1882 yılında Martin isimli bir bilim adamının bu sistem üzerinde yaptığı iyileştirmeler ve bunların patentini almasından sonra sistem yaygınlaşmıştır.

Chicago posta pnömatik tüp servisi, postane ve Winslow tren istasyonu arasında 24 Ağustos 1904’te başladı. Bu servisi kurmak için Chicago Pnömatik Tüp Şirketi’nden kilometrelerce tüp kiralandı.

Pnömatik Araçlar – Çekiç ve Matkap

Samuel Ingersoll pnömatik matkabı 1871’de icat etti. Detroit’li Charles Brady King ise sıkıştırılmış havayla çalışan pnömatik çekici 1890’da icat etti ve patentini 28 Ocak 1894’te aldı. Charles Brady King kendı icatlarından ikisini 1893’te “Worlds Columbia Exposition” fuarında sergiledi. Bunlar perçinleme ve kalafatlama işlerinde kullanılmak üzere tasarlanmış olan pnömatik çekiç ve tren vagonları için çelik fren koludur.

Modern Pnömatik Aygıtlar

Yirminci yüzyıl boyunca sıkıştırılmış hava sistemine dayalı aygıtlar gelişme göstermiştir. Jet motorlar merkezkaç ve eksensel akış kompresörlerini kullanır. Otomatik makineler, iş gücü verimliliğini arttıran aygıtlar ve otomatik kontrol sistemlerinin tümü pnömatik düzenekleri kullanır. 1960’ların sonlarına doğru dijital pnömatik kontrol aygıtları ortaya çıkmaya başlamıştır.

http://www.sanalmagaza.com.tr/Images/300/48035.jpg

1 comments:

Tren Oyun said...

Are people still going to use this, its virtually obsolete now isnt it ?